AR in detail

Geschreven door: De mannen van KJEL

Afgelopen week spraken wij ondernemer Bram van de Ven. Bram is eigenaar van het bedrijf Arfected. Arfected is een aantal jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van verschillende social media filters. De afgelopen jaren is Arfected flink gegroeid. Wij spraken Bram over zijn onderneming en zijn toekomstplannen.

Ha Bram! Kun je ons iets meer vertellen over je bedrijf Arfected?

Uiteraard kan ik dat! Een aantal jaar geleden heb ik Arfected opgericht. Met Arfected ben ik begonnen met het maken van filters voor sociale mediakanalen. Hierbij moet je denken aan kanalen zoals Snapchat, Instagram, Facebook en Tiktok. Aan de andere kant richten we ons meer op grotere projecten zoals het ontwikkelen van een virtuele winkels. Ook richten we ons op het ontwikkelen van Web augmented reality.

Het lijkt me goed om even terug te koppelen. Wat is AR nou eigenlijk?

AR staat voor augmented reality. Het stukje reality is hierin cruciaal, je hebt namelijk een stukje uit de realiteit nodig om er ‘iets’ overheen te plaatsen. Om het even heel simpel uit te leggen. Je hebt bijvoorbeeld de camera van je telefoon (reality), hier ga je ‘iets’ aan toe voegen (augmented). AR is dus, in kindertaal uitgelegd, de realiteit plus een digitale toevoeging.

Eerder noemde je de term ‘web augmented reality’, kun je hier iets meer over vertellen?

Web augmented reality is afgelopen jaar/anderhalf jaar flink gegroeid. Dit komt voornamelijk doordat AR steeds meer ondersteuning krijgt van verschillende soorten devices. 93 % van alle telefoons ondersteund op dit op AR. Dit betekent dat je op jouw website AR kan toepassen. Bedrijfstechnisch is dit een gave marketingtool. Voor bijvoorbeeld een Ikea is het ontzettend waardevol als een potentiële klant zijn nieuwe bank of bed virtueel in haar eigen kamer kan plaatsen. De klant kan hiermee het juiste product aanschaffen, wat hopelijk ook voor minder retourneringen zorgt.

Erg tof om te horen allemaal. Je bent nog vrij jong, hoe heb je al deze kennis opgedaan en hoe ben je begonnen?

In 2017 heb ik eerst een half jaar stage gelopen bij het E-innovation lab bij de Efteling. Hier heb ik veel geleerd over de mogelijkheden met AR. Vervolgens ben ik gelijk doorgegaan met afstuderen, dit heb ik gedaan bij een marketingbureau in Eindhoven. Tijdens deze stage heb ik geleerd om AR toe te passen voor je klant. Door het ontwikkelen van Snapchat filters, met hierbij de community om Snapchat heen, druppelde langzaam de freelance opdrachten binnen.

Mooi om te horen dat je echt bent begonnen uit een passie voor AR. Uit hoeveel mensen bestaat het Arfected team op dit moment?

In augustus 2019 heb ik mijn eerste werknemer aangenomen, zeker een spannende stap op dat moment! Op dit moment werken er binnen ons interne team 7 fulltimers, daarnaast werken we met een flexibele schil van freelancers. Het team is flink gegroeid dus!

Overigens ben ik nog wel benieuwd waarom AR? Waarom bijvoorbeeld geen VR?

Ten eerste trekt AR mij persoonlijk veel meer, het staat vele malen dichterbij de werkelijkheid dan VR. De drempel voor het gebruik van VR is voor mij groter. Voor de toepassing van VR is er een flink deel hardware nodig, dit zorgt ervoor dat het minder eenvoudig toe te passen is. Een voorbeeld hiervan is dat bijna iedereen een telefoon heeft (AR) en bijna niemand heeft thuis een VR headset.

Waarom zou je als ondernemer AR toepassen in je bedrijf?

Ten eerste zijn er zoveel mogelijkheden op social mediagebied. Afbeeldingen vertellen meer dan woorden maar AR vertelt eigenlijk nog meer, om er even een cliché in te gooien J. AR maakt je verhaal op sociale media ontzettend veel sterker. Ten tweede zou ik persoonlijk aanraden om klein te beginnen met bijvoorbeeld Web AR. Je zult, afhankelijk van de branche, snel resultaat zien. De overtuigingskracht die AR heeft ten opzichte van ‘gewoon’ wat afbeeldingen is bizar. Je brengt je product/dienst meer tot leven en dit spreekt je klant aan!

Bedankt voor dit mooie interview Bram. Hopelijk gaat Arfected de komende jaren nog flink groeien. Kleine disclaimer voor de mensen die ooit in een online meeting zitten met Bram, hij heeft, uiteraard, altijd een Snapchat filter aanstaan J.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

#Kennisdelen

Onze nieuwste blogs

Overtuigd om samen te werken?

Neem vrijblijvend contact met ons op en haal het meeste uit uw bedrijf.