Tips voor een efficiëntere brainstorm

Geschreven door: De mannen van KJEL

Als ondernemer ben je vaak creatief bezig, je barst van de nieuwe ideeën. Maar niet alle ideeën kan je direct tot uitvoering brengen. Je dient eerst na te denken over de kansen, de vraag in de markt, de implementatie in jouw bedrijfsvoering en nog veel meer. Tijd voor een brainstorm dus. Een brainstorm wordt vaak gezien als een middel om het creatieve deel van een project of idee verder uit te werken. Maar een brainstorm kan ingezet worden voor veel verschillende toepassingen.

Soorten brainstorms

Niet alleen creatief werk dus. Zo kan je brainstormen voor ideeën, financiën, implementatie. En wist je dat er veel verschillende brainstorm technieken zijn? Zo kan je kiezen voor een traditionele brainstorm, wellicht de meest bekende, waarbij iedereen zijn en haar ideeën op een bord of vel papier schrijft. Je gaat dus eerst divergeren, en vervolgens convergeer je tot de beste ideeën.

Maar andere, populaire technieken zijn onder meer de Zes Denkhoeden, Rolwisseling en Science Fiction brainstorming. Het belangrijkste voor een goede brainstorm is het open denken. Tijdens de divergentie fase is het belangrijk om ideeën niet af te kraken maar om juist andere mensen een podium te geven zodat je tot zoveel mogelijk inbreng kan komen. Tijdens de divergentie fase is het van belang om samen een open gesprek te houden waarin iedereen zijn of haar mening kan geven over bepaalde ideeën.

7 tips voor een succesvolle brainstorm

  1. Een open mindset. Een open mindset is enorm belangrijk. Voornamelijk in een creatieve brainstorm tijdens de divergentie fase is het van groot belang dat iedere inbreng goede inbreng is. Geen idee is dus verkeerd. Zorg dat iedereen die deelneemt aan de brainstorm dit begrijpt. Ja, zelfs de directeur, CFO of die oude, vastgeroeste account manager.
  2. Definieer een duidelijke vraag. Waar wil je over brainstormen? Zorg ervoor dat je vraag concreet en duidelijk is. Als de vraag verwarring oproept kan het zijn dat je eerst 30 tot 60 minuten bezig bent met het definiëren van de vraag, waardoor iedereen zijn focus al lang weer kwijt is. Die productieve brainstorm kan je vervolgens wel vergeten.
  3. De juiste middelen. Denk vooraf na over welke brainstorm techniek je gaat toepassen en met hoeveel deelnemers je dit gaat doen. Afhankelijk van de techniek kies je voor bijvoorbeeld vellen papier. Naast een passend middel is het van belang een passende ruimte te hebben. Een te kleine ruimte werkt negatief op de creativiteit.
  4. Neem de tijd. Soms loopt een brainstorm even vast, in dit geval is het verstandig om gewoon even pauze te nemen. Ga tijdens deze pauze een rondje wandelen, klets over actualiteiten of speel een potje tafelvoetbal. Hierdoor geef je je brein afleiding, maar houd je deze wél actief. Zo kan je na een korte onderbreking weer volop verder. Lukt het echt niet? Slaap er dan gewoon een nachtje over en ga de volgende ochtend verder.
  5. Stel hulpvragen op. Een hulpvraag is een ander effectief middel dat je kan inzetten wanneer de brainstorm vastloopt. Een hulpvraag kan gericht zijn op de vraag of een sub-onderwerp daarvan, of juist totaal willekeurig zijn. Een willekeurige hulpvraag kan de creativiteit weer aanwakkeren. We raden je aan om hulpvragen te hebben voor verschillende situaties en momenten.
  6.  Houdt een stille brainstorm. Wij mensen zijn en blijven kudde dieren, wat ook inhoudt dat we ons laten beïnvloeden door anderen. Om dit te voorkomen kan je een stille brainstorm of stille ronde houden. Tijdens het divergeren krijgt iedereen post-its en de ruimte (en stilte!) om zijn of haar inbreng te plaatsen. Tijdens de convergentie kunnen de deelnemers in stilte alle inbreng evalueren.
  7. Stel één brainstormleider aan. Het komt regelmatig voor dat niet helemaal duidelijk is wie de brainstorm leidt. Zorg er daarom voor dat er duidelijk één leider is. Hij of zij is verantwoordelijk voor de voorbereiding, hulpvragen, neemt beslissingen voor bijvoorbeeld een pauze. Ook belangrijk, deze persoon neemt níét deel aan de brainstorm.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

#Kennisdelen

Onze nieuwste blogs

Overtuigd om samen te werken?

Neem vrijblijvend contact met ons op en haal het meeste uit uw bedrijf.